Dictionar

Rezultate secundare („da):

CORE- (1)

Parte de vorbire: prefix
Origine: (fr. chore-, cf. gr. khores)

1. „dans”.


COREO- (1)

Parte de vorbire: prefix
Origine: (gr. khoreia „dans”)

1. „dans, mișcare, coree”.


DEONT-, DEONTO-

Parte de vorbire: prefix
Origine: (fr. déont/o/-, cf. gr. deon, -tos)

1. „datorie, uzanţă”.


Diapazon

Parte de vorbire: s.
Origine: (fr. diapason)

1. mic instrument de oţel în formă de U, care, vibrând, produce un singur sunet pur (la), etalon pentru acordare sau pentru a se „da tonul”.

2. a fi la acelaşi ~ cu cineva = a fi la aceeaşi dispoziţie, în aceeaşi stare sufletească cu cineva.

3. ambitus.

4. model-tip de haşuri la standardizarea trasării grosimii haşurilor.

5. (tehn.) ~ de dimensiuni = interval dintre valorile maxime şi minime ale dimensiunilor unor piese standardizate.


Ipotetic, -ă

Parte de vorbire: adj.
Origine: (fr. hypothétique, lat. hypotheticus)

1. bazat pe o ipoteză; presupus, nesigur.

2. (log.; despre judecăţi) din două judecăţi categorice legate prin cuvintele „dacă... atunci”.


Realism

Parte de vorbire: s.n.
Origine: (fr. réalisme)

1. curent în filozofia scolastică care susținea noțiunile generale ar avea o existență reală, obiectivă, precedând existența lucrurilor individuale.

2. concepție care recunoaște lumea este o realitate independentă de subiectul cunoscător.

3. ~ critic = denumire a mai multor curente din filozofia contemporană care recunosc realitatea lumii externe, dar interpun între subiect și obiect „datul” sau „esențele”, ajungând la concluzii agnostice sau idealist-obiective; ~ naiv = materialismul spontan al vieții cotidiene, convingerea izvorâtă din practica vieții, potrivit căreia lucrurile există independent de conștiința omenească și se reflectă în ea.

4. curent în artă și literatură care promovează înțelegerea adâncă și redarea realității obiective în trăsăturile ei tipice; orientare, tendință generală a artei din toate timpurile de a reflecta veridic realitatea.

5. noul ~ = curent artistic mărturisind predilecție pentru folosirea nemijlocită a obiectelor aflate în preajma artistului (afișe decupate, fragmente de fotografii sau texte, tuburi de culoare etc.), care se aplică prin lipire pe tabloul-obiect.

6. atitudine care ține seama de realitate, simț al realității.